Hvad Gør Glasset i Venedig Unikt? De Bedste Produkter fra de Store Italienske Håndværkere

Murano-glas-løve-statueDen glas Venedig og Murano er berømt over hele verden takket være den høje kvalitet håndværk, med en gammel og århundreder gammel tradition. Kunsten med venetiansk glas, som vi kender det i dag, udvikler sig mellem 1400 og 1800 med endnu mere gamle rødder, der henviser til glasbearbejdning fra den romerske og byzantinske periode.
I Murano, en ø et stenkast fra Venedig, et af de største beboede centre i lagunen, skal du bare kigge ind i et af de mange værksteder for glasmestre for at tage en dukkert i fortiden og dermed komme ind i en fascinerende atmosfære, typisk for Italiensk territorium beundrer håndværket af det blæste glas og de færdige produkter, som det kan tage et par minutter eller flere timer at skabe, kommer du i kontakt med en verden, hvor vi ikke kun taler om arbejde, men om lidenskab og historie, der er sammenføjet af tidens uforgængelige bånd.

Historie om venetiansk glas

Oprindelsen til glaskunst i Venedig går tabt i tidens tåge. Arkæologiske udgravninger har bragt fragmenter i lyset, der indikerer tilstedeværelsen af ​​denne aktivitet allerede i det syvende århundrede f.Kr., både på øen Torcello og på øen Murano. Imidlertid var det i det tolvte århundrede, at kunsten at Murano-glas optrådte som en organiseret produktionsaktivitet. På det tidspunkt var aktiviteten koncentreret på øen Murano, indtil republikken besluttede overførsel til øen af ​​alle ovne, der stadig fungerer i det historiske centrum, af sikkerhedsmæssige årsager, der først og fremmest er knyttet til risikoen for brand.Det kan antages, at teknikkerne senere blev raffineret i Venedig mere end andre steder i Europa takket være de forretningskontakter, som venetianerne havde med Mellemøsten og frem for alt med landene i den gamle glasfremstillings tradition som fønikerne Syrer og egypterne.

Glasforarbejdningen i Venedig

murano-glas-lysekroneVenetiansk glas er sodisk, som i den gamle middelhavstradition. Det betyder, at der tilsættes sodavand til silicaen, som er et sand, der er bestemt til at blive glas ved smeltning, for at lade det smelte ved lavere temperaturer. Potash, et alternativ til sodavand, der er typisk for de nordiske lande, genererer et strålende glas, der er egnet til formaling og indgravering (som engelsk blyglas), men ikke til det komplekse varmbearbejdende, typisk venetianske.
Blandingen af ​​råmaterialerne finder sted om aftenen, i slutningen af ​​arbejdstiden, og forberedelsen af ​​materialet varer hele natten: stabilisatoren (såsom calciumcarbonat), blegemidler eller farvestoffer tilsættes til de to basiske råmaterialer . muligvis opacifiers.Efterklangsovnen smelter råmaterialerne ved en temperatur på ca. 1.400 °, og glasproducenterne finder det smeltede materiale om morgenen, klar til modellering. Glaspastaen forbliver formbar op til en temperatur på 500 °. Arbejdet kan derefter koldt færdiggøres af ekspertslibere, der fortsætter med slibning eller anden efterbehandling; den figurative gravering udføres i uafhængige workshops, hvor højt specialiserede dekoratører arbejder. Hvis den forventede dekoration er emalje, går objektet til et bestemt laboratorium, hvor malingen og udglødningen af ​​emaljen udføres.

Murbearbejdningsteknikkerne i Venedig og Venedig

  • Emaljedekoration: det er et ornamentalt maleri lavet med et materiale dannet med de samme komponenter i glasvæggen, som det påføres. Af islamisk og byzantinsk herkomst udviklede emaljen kun i Murano i det 13. århundrede.
  • Lysekroner: fra middelalderen til det tidlige attende århundrede var cesendello det mest raffinerede belysningssystem i hjem og kirker: det var en langstrakt beholder, generelt hængende, fyldt med vand og et øverste lag olie og udstyret med en væge. En vigtig nyhed, der dateres tilbage til det 18. århundrede, er fødslen af ​​låsen, krystalkronen med lysestager med blæst glaselementer og dekoreret med flerfarvede glasblomster og hængende elementer: denne lysekrone indtager stadig en fremtrædende plads i produktionen i dag.
  • Glasperler: det enkleste er conterie: afrundede eller skarpe kanter, opnået ved at skære perforerede rør trukket i ovnen i en længde på ti meter. Behendigheden forbedres i det såkaldte lampearbejde: en uperforeret glasrør blødgøres af varmen fra ilden, der kommer ud af en fakkel, så vikles den rundt om et metalrør for at give perlen den ønskede form og til sidst dekoreret med polykromt glas.
  • Blæst glas: opfindelsen af ​​blæser dateres tilbage til det 1. århundrede f.Kr. på de østlige kyster af Middelhavet og er fortsat den vigtigste begivenhed i hele glassets historie. Især i Venedig var blæsning den foretrukne teknik til glasværker på højt niveau. Fra middelalderen har Murano-mestrene udviklet en ekstraordinær dygtighed inden for varm modellering, opfundet nye teknikker og kommer til at foreslå former for betydelig elegance og stor forfining. Blandt teknikkerne er det vigtigste vandmærket.
  • Murrina: en gammel teknik, inden den blev blæst, blev den genoprettet i det nittende århundrede efter næsten to tusind års inaktivitet. Den består i varmefusion af ovnen af ​​monokrome tesserae eller af sektioner af polykrom glasrør i henhold til et planlagt design for at opnå et meget farverigt glasagtigt stof.
  • Gravering: den påføres fortrinsvis på farveløs eller svagt farvet krystal på to måder: diamantpunkts graffiti og rulleindgravering.
  • Spejle: i de sidste århundreder blev glaspladerne produceret i Murano i hånden (opnået ved at åbne en blæst cylinder) behandlet i spejlets venetianske værksteder. Traditionen er bevaret, og ekspert spejlhåndværkere anvender de mest raffinerede dekorative teknikker for at matche kvaliteten af ​​gamle artefakter.
  • Skulptur: de tekniske vanskeligheder i forbindelse med modellering af tunge masser af glødende glas har været udsat for siden trediverne af det sidste århundrede. I dag indtager den skulpturelle kunstneriske bevægelse, som nogle af de mest værdsatte Murano-mestre hører til, en grundlæggende position inden for Murano-produktionen.
  • Glasvarer: Siden middelalderen har bordtjenesten været et typisk produkt fra Murano-glasfabrikker. I øjeblikket samarbejder de mest berømte designere med glasfabrikker til realisering af moderne modeller.
  • Lampearbejde: det udføres ved hjælp af en farvet glasrør blødgjort med ild af en fakkel som et halvfabrikat. Det giver dig mulighed for at lave genstande i enhver form, du ønsker.
Klik her for at finde de venetianske lysekroner eller skulpturer i glas:
Produkter, der kan være af interesse for dig
Email Newsletter
Newsletter
  • Aicel
  • Confindustria
  • Sectigo
  • Sonosicuro